2011年6月4日土曜日

Foreign customers not welcome at some restaurants 外国人客を歓迎しないレストラン





(Hiragana Times article edited to be more reader friendly)
I like Japanese food and often go to Izakaya (Japanese pub restaurants) with my work mates.
私は日本食が大好きで、居酒屋には日本人の同僚とよく行きます。
As Japanese food is provided at reasonable prices at Izakaya,
居酒屋は日本料理を安く食べられるので、
I always take my friends from overseas whenever they come to Japan.
外国の友達が日本に来たときには必ず連れて行きま す。
That no English menu is provided is only my complaint.
ただ。英語のメニューがないのが不満です。
I have been in Japan for three years so I can order using a Japanese menu
私は日本に来て3年になりますので日本語のメニューを見て注文できますが、
but my foreign friends can't and are often embarrassed.
外国の友達は注文できず困ってし まいます。
It is strange that there are few restaurants that have English menus in spite of the fact that foreign residents and tourists are on the increase.
在日外国人、観光客も増えているのに英文のメニューがないレストランが多いのは驚きです。
More foreigners will happily use Japanese restaurants if English menus are available.
あれば外国人のお客に喜ばれるし、外国人客がたくさん 増えるはずです。
Several months ago
それで、数ヶ月前に
I advised the manager of my favorite restaurant to prepare an English menu.
私はお気に入りの居酒屋の店長に英文のメニューを作るようにアドバイスしました。
After that I went to the Izakaya many times,
その後、何度もその居酒屋に行きましたが、
but the English menu had not been prepared.
英文メニューはいつになっても用意されていませんでした。
When I asked the manager about the reason
それで、店長にその理由を尋ねると、
he said, "We are a chain restaurant and so we can not prepare it alone.
彼はこう言いました。「うちはチェーン店で、このお店だけお出しするわけにはいかないんです。
I asked our headquarters, but they have decided not to make one."
本部にもお願いしました が、作らないことになったんです」。
I asked, "Why?"
私が「どうして?」と聞くと、
He said embarrassingly, "Frankly speaking, foreign customers are not welcome."
彼は気まずそうに「正直いうと、外国人は歓迎されていないんですよ」と言いました。
I was stunned, but he continued,
私が 唖然としていると、彼は続けました。
"Foreign customers tend to order only a little and stay a long time."
「外国人のお客さんはあまり注文しないうえに、居る時間が長いんです」。
In short, they think foreigners are not good customers.
要するに、外国人はよいお客でないということ らしいのです。
As I have been this restaurant for a long time,
私はこのお店に長く来ていましたが、
I was shocked to know that I have not been so welcome.
歓迎されていなかったのだと知ってショックを受けました。
Whenever I enter the restaurant,
私がお店に入ると、
the waitress welcomes me with a smile.
店員はいつもニコニコしていたましたが、
Is this smile just an act based on their manual?
あれはマニュアルどおりの笑顔だったのでしょうか。

0 件のコメント:

コメントを投稿